Atskats uz 2019. gadu Latvijas spēļizstrādē

Bez gariem ievadiem par to kāds nu kuram šis gads ir bijis, ķeršos klāt pie svarīgākajiem notikumiem saistībā ar spēļizstrādi Latvijā 2019. gadā. Daudzi no tiem jau ir teju vai kā tradīcija un ikgadēji, tomēr pieminēšanas vērti.

Latvijas Spēļu gada balva

Viens no, manuprāt, nozīmīgākajiem notikumiem ievadīja 2019. gadu ar Latvijas Spēļu gada balvas pasniegšanu par 2018. gadu, kurā galvenos laurus vairākās nominācijās un arī galvenās 2018. gada spēles titula ieguvēja bija Dude Stop. Šāds pasākums noteikti arī atspoguļo to cik ražens un spēļu ziņā saturisks ir bijis iepriekšējais gads. Līdzīgi kā iepriekšējos gados, no visām publicētajām spēlēm, gandrīz visas atbilstošās nominācijas tika aizpildītas ar dažām spēlēm no visa publicēto spēļu kopuma. Attiecīgi latiņas augstuma ziņā konkurence nav tik sīva, un spēles dažādās nominācijās varētu būt kaut nedaudz dažādākas.

Latvijas Spēļu gada balva tiek pasniegta kopš 2015. gada un to organizē Latvijas Spēļu izstrādātāju asociācija (LSIA). Arī par 2019. gada spēlēm tā tiks pasniegta, sekojiet līdzi informācijai LSIA komunikācijas kanālos.

Konkurss Beidz runāt, sāc darīt

Arī šis gads neizpalika bez konkursa Beidz runāt, sāc darīt (BRSD). Tas, manuprāt, ir īpašs ar to, ka jau no tā pašiem pirmsākumiem (2012. gada) tas tiek rīkots katru gadu un tā balvu fondu saziedo galvenokārt paši dalībnieki un citi nozares atbalstītāji, un tas tiek sadalīts starp pirmo trīs vietu ieguvējiem. Ir bijuši arī gadi, kad pie kādas no spēlēm darbs tiek tiešām turpināts un tā tiek pilnveidota, lai pienācīgi to varētu publicēt kādā no spēļu veikaliem. Konkursu noteikti var saukt arī par stimulējošu darboties, lai spēles būtu spēlējamas, iekļaujoties noteiktā termiņā un sasparojoties uz svarīgāko tās radīšanā.

Plašāk par to kādas bija spēles 2019. gadā un vietu to sadalījums vari lasīt LSIA mājas lapā.

Gamedev.lv konference

Jau trešo gadu pēc kārtas tika organizēta gamedev.lv konference. Tā ir vienīgā spēļu izstrādātājiem veltītā konference Latvijā un pie tam pieejama ikvienam apmeklētājam bez maksas. Tajā arī šogad uzstājās lektori no citām valstīm un dalījās savās zināšanās par spēļizstrādi. Spriežot pēc Facebook gamedev.lv lapā pieejamās informācijas, arī 2020. gadā šī konference tiek plānota.

GGJ un GGJ Next

Ja Global Game Jam, kurš šogad notika sesto reizi, jau šķiet kā pavisam pierasts un ikgadējs pasākums, ar augošu dalībnieku skaitu, tad Global game Jam Next (GGJ Next) Latvijā bija kas pavisam jauns un notika pirmo reizi. GGJ Next ir līdzīga koncepta pasākums kā GGJ, tikai tas paredzēts jauniešiem no 12-17 gadu vecumam un tā mērķis ir nevis 48 stundu laikā radīt spēlējamu spēli, bet gan astoņu stundu laikā iepazīstināt jauniešus ar spēļizstrādi un ar mentoru palīdzību, palīdzēt viņiem izstrādāt savu spēli.

Ikmēneša GameDev Meetup

Kas to būtu domājis, ka kaut kas ko kopā ar Elvisu Strazdiņu aizsākām 2012. gadā, spēs saglabāties vēl līdz šodienai ar savu regularitāti. Īsumā par to, kas ir GameDev Meetup. Tie ir ikmēneša kopā sanākšanas pasākumi ikvienam interesantam par spēļizstrādi Latvijā, ar prezentācijām par saistītām tēmām. Tie notiek katra mēneša otrajā trešdienā un plašāk par to vietu un laiku varat sekot līdzi LSIA komunikācijas kanālos. Decembrī tika aizvadīts jau 79 meetups, 2019. gadā neizlaižot ne mēnesi.

Spēles un to sasniegumi

Grūti spriest cik šis gads ir bijis spēļu skaita ziņā bagāts un arī nevēlos tās visas uzskaitīt, tomēr, pēc manām domām, tas viennozīmīgi ir bijis bagāts ar kvalitatīvām un nostrādātākām spēlēm, kā arī mobilo spēļu tirgū ar tiešām pasaulē atpazīstamiem hitiem, nonākot topu augšgalos.

Sia Estoty noteikti ir pieminēšanas vērti, kuri šajā gadā ar savām spēlēm sasniedza vienu miljardu spēļu lejupielāžu. Estoty spēles Clean Road, Battle Disc un Turbo Stars Google Play un App Store veikalos sasniedza topu pašas virsotnes, nonākot pirmajā vietā vairākās valstīs. Estoty Lietuvas ofisā radītā House paint spēle ieguva Lietuvas labākās mobilās spēles titulu 2019. gadā. Pēdējo gadu laikā Estoty noteikti ir viens no visstraujāk augošajiem spēļizstrādes uzņēmumiem Latvijā.

Uzņēmuma Estoty un HyperCell kopīgi radītā spēle Sand Balls, oktobrī un novembrī bija lejupielādētākā mobilā spēle pasaulē gan Google Play, gan App Store veikalos. Oktobrī vien tā sasniedza 29 miljonu lejupielādes ar vislielāko skaitu Indijā un Brazīlijā.

Viens no lielākajiem mobilo spēļu izstrādātājiem Game Insight svinēja 10 gades svinības. Viņi ir arī pirmie, kas izveidoja paslēpto ojektu spēli Facebook Mystery Manor. Viņu portfolio sastāv no vairāk kā 45 spēlēm un ir pieejamas 218 valstīs visā pasaulē. Spēle Paradise Island Google Play veikalā bija top augošākā spēle vairāk kā 26 nedēļas bez pārtraukuma.

Lepojamies arī par SimDevs panākumiem ar spēli Area 86, kura saņēma Baltic Games awards balvu par labāko spēles dizainu.

Gada nogalē Flashing Lights portāla indiedb.com Indie of the Year Avards ieguva augsto ceturto vietu.

Pašmāju lielākais ar galda spēlēm saistītais uzņēmums Brain Games šogad iegādājās lietuviešu galda spēļu, pužļu un rotaļlietu mazum un vairumtirdzniecības uzņēmumu New Media Publishing, tādējādi kļuva par plašāko galda spēļu veikalu ķēdi Baltijā. Plašāk par to vari lasīt šeit. Galda spēļu jomā, ICECOOL2 ieguva arī gada balvas titulu no Creative Child Magazine.

Neveiksmes

Spēles Birds with feelings autori izziņoja, ka spēle tiks publicēta 2019. gadā, diemžēl, tās publicēšanas dienas gaismu tā arī neesam sagaidījuši, atliek vien cerēt, ka plinte nav nomesta krūmos un to ieraudzīsim 2020. gadā.

Try to fall asleep piedzīvoja neveiksmi savai Kickstarter kampaņai. Par spīti tam, ka to ir spēlējuši savos kanālos tādi populāri jūtūberi, kā Markiplier, Jacksepticeye un PewDiePie, to tā arī neizdevās veiksmīgi noslēgt. Izstrādātāji to atdzīstot, nolēma spēlei publicēt Steam agrīno versiju.

Finanšu rādītāji

Noslēgumā vēlos pieminēt, ka, lai arī finanšu dati par šo gadu vēl nav pieejami, varu diezgan droši apgalvot, ka uzņēmumu kopējais apgrozījums un peļņa būs lielākā Latvijas spēļizstrādes vēsturē ar stauju kāpumu. To tad precīzāk zināsim 2020. gadā, kad visi uzņēmumi būs iesnieguši savus gada pārskatus. Iepriekšējā gadā piedzīvojām 34% izaugsmi ar 18 miljonu apgrozījumu. Iepriekšējos divus gadus visaugstākos finanšu rādītājus uzrādīja Sia Estoty. 2018. gads piedzīvoja strauju kāpumu pateicoties tieši viedtālruņu spēļu izstrādātājiem (Estoty, Game Insights, Fufla, FunGenerationLab) un izskatās, ka 2019. gadā arī tieši viedtālruņu spēļu izstrādātāji uzrādīs vislabākos finanšu rādītājus.

Ja patika raksts un vēlies lasīt tos biežāk, būšu pateicīga par atbalstu Patreon platformā.

Līdzīgi raksti

Komentāri

Šis raksts tika izveidots 29, 12, 2019 pulkst. 4:37 pm ievietots gamedev, Uncategorized. You can leave a response, or trackback from your own site.